Sundhed

Et sundt vitamin D-niveau hele året igennem
Vitamine D

Sollys spiller en vigtig rolle for kroppens forskellige funktioner, der ofte er relateret til produktionen af vitamin D. En daglig lav dosis på ti minutters sollys er nok til at producere et sundt vitamin D-niveau. Desværre lykkes det ikke for de fleste mennesker at få denne dosis i efterårets og vinterens løb. Derfor kæmper 70% af alle vesteuropæere om efteråret med et underskud på vitamin D. Undersøgelser har vist, at den daglige brug af Sunshower-produkter med en lav dosis UV i vinterens løb fordobler vitamin D-niveauet.

Vitamin D er det eneste vitamin, som menneskets krop selv kan lave. Hvis huden udsættes for UV- eller sollys, producerer den prævitaminet D3, som leveren og nyrerne derefter omsætter til vitamin D. Denne proces fremmes af UV-B-stråling. Videnskabelige undersøgelser viser, at listen over kroppens processer, der påvirkes af vitamin D, bliver længere år for år. Herunder finder du en oversigt over de positive effekter af vitamin D på vores kroppe og helbred.

Stimulering af immunsystemet

Der er stærke beviser for, at vitamin D har en positiv indflydelse på immunsystemet. Herigennem føler vi os sundere og er mindre modtagelige for influenza og forkølelser.

Optagelse af calcium: godt for knogler og tænder

Vitamin D3 stimulerer optagelsen af calcium fra tarmen og sørger for tilførsel til og optagelse af mineraler i knoglerne. Undersøgelser har vist, at dette kan begrænse tab af knoglemasse i alderen og har en positiv indflydelse på knogletætheden. Derudover kan denne proces også mindske risikoen for knoglebrud; knoglerne bliver stærkere. Calcium er desuden også med til at gøre tænderne stærke.

Udvikling og bevarelse af muskelfunktioner

Et underskud på vitamin D har svage muskler og muskelkramper til følge. Tilstrækkelige mængder vitamin D sørger for en bedre følelse af balance og bevaringen af muskelkraft i alderen. Dermed mindsker tilstrækkelige mængder vitamin D risikoen for at falde.

Virkninger på celledifferentiering

Den nederlandske kræftfond KWF Kankerbestrijding laver en storstilet undersøgelse af sollys og vitamin D. En af undersøgelsens vigtigste konklusioner er, at vitamin D kan forebygge kræft i tyktarmen. Derudover viser en anden videnskabelig undersøgelse af forholdet imellem sollys, vitamin D og kræft, at en daglig doseret portion sollys er vigtig for et sundt vitamin D-niveau. Undersøgelsen viste også relationen til en lavere risiko for tarm-, prostata- og brystkræft. Det betyder, at vitamin D kan have indflydelse på forskellige former for kræft.

Forberedelse til sommeren

UV-lys giver huden kulør. Om sommeren, men også i for- og efteråret. En normal dosis UV-lys sørger for, at huden om efteråret og i vinteren bevarer en sund kulør. Denne sundere farve forbereder huden på sommersolen.

VIDENSKABELIGE BEVISER

Det fremgår af videnskabelige undersøgelser, at vitamin D har en (positiv) indflydelse på kroppens processer. F.eks. er vitamin D blandt andet ansvarlig for:

  • optagelsen af calcium
  • undertrykkelse af infektioner
  • stimulation af immunsystemet
  • udvikling og bevarelse af muskelfunktioner
  • udvikling og bevarelse af kognitive funktioner

 

Und dig selv mere energi
UV lys

Solen er en kilde til liv. Den giver energi, og sollyset nærer os. Det ultraviolette lys sørger for produktionen af vitamin D. Dette vitamin bevarer vores modstandskraft. Daglig eksponering til sollys er vigtig for vores generelle velbefindende. Det er bevist, at det er sikkert at få en lav dosis UV hver dag.

Sollys er den poetiske betegnelse for naturvidenskabens udtryk ultraviolet. Sollys består af UVA- og UVB-stråler. Strålerne har hver sin egen virkning og frekvens. Vi kan simulere og genskabe disse frekvenser, så vi kan få glæde af det fordelagtige UV-lys, selv på en overskyet dag, om vinteren eller når vi er tvunget til at sidde indenfor. Det er ikke uvigtigt, når vi ser på det ultraviolette lys’ helbredsmæssige aspekter.

Kort sagt er UV-lys afgørende for mange af legemets vitale funktioner: Det regulerer vores biologiske ur, sørger for en sund hormonproduktion og produktionen af vitamin D. Derudover stimulerer ultraviolet lys også produktionen af pigment og melanin, som er den naturlige beskyttelse mod sollys. Endelig har UV-lys en terapeutisk effekt og kan bruges ved kroniske hudlidelser såsom psoriasis, eksem og solallergi.

Kilde til produktion af vitamin D

Sollys er den største kilde til produktion af vitamin D3 via huden. Dette er et af de få vitaminer, som vores kroppe selv kan producere. Dette sker især imellem marts og oktober, hvor produktionen topper imellem maj og august.

Produktionen af vitamin D er lavest eller endda helt fraværende i november, december, januar og februar. Det betyder, at kroppen hvert år i fire måneder – eller en tredjedel af året – producerer for lidt vitamin D. Fraværet af sollys i disse efterårs- og vintermåneder eller på dage uden sollys kan afbødes af Sunshower, hvorved niveauet af vitamin D holdes oppe. UV-lys ─ hvad enten det kommer fra solen eller en lyskilde ─ er altid og overalt i stand til at nære og forsyne vores kroppe med energi.

God indflydelse på energiniveauet

En daglig portion UV-lys er ikke en overflødig luksus. UV-stråler har dog flere fordele end alene produktionen af vitamin D. UV-lys har en gunstig indflydelse på vores energiniveau. Eksponering for lys har især indflydelse på de dele af vores hjerner, der er forbundet med opmærksomhed og kognition. På den måde kan lys mindske følelsen af søvnighed og forbedre vores reaktionshastighed. Den mere energiske følelse mærker vi især om sommeren. Dagene er længere, og vi modtager mere sollys. Det sørger for større vitalitet. Vi kan holde til mere og er gladere. Den overordnede følelse af velvære er større, jo mere sollys vi har været udsat for.

Positiv indflydelse på dag- og natrytmen

Den bogstavelige skyggeside oplever vi ofte om efteråret og i vinteren, når dagene er kortere, og mængden af sollys er betydeligt mindre. Mangel på naturligt dagslys kan føre til mathed, depression og søvnighed.

UV-lys har også en god indflydelse på vores dag- og natrytme. På en dag med masser af sollys oplever vi mere energi i dagens løb, hvilket gør, at vi sover bedre og dybere om natten. Dette har naturligvis en positiv effekt på vores helbred.

Lysterapi har en antiinflammatorisk effekt

UV-stråler kan også fremme et godt helbred på en anden måde, især hos mennesker med (kroniske) hudlidelser som psoriasis og eksem. Specielt til disse hudlidelser har Sunshower Medical udviklet produkter, der anbefales af hudlæger.

Forberedelse til sommeren

UV-lys giver huden kulør. Om sommeren, men også i for- og efteråret. En normal dosis UV-lys sørger for, at huden om efteråret og i vinteren bevarer en sund kulør. Denne sundere farve forbereder huden på sommersolen.

Infrarødt lys varmer, afspænder og mindsker smerter
Infrarød

Infrarød stråling virker dybt inde i huden. Energien fra infrarødt lys trænger igennem til vores kroppe, hvorved molekyler kommer i bevægelse og afgiver varme. Herigennem stiger kropstemperaturen, mens omgivelserne føles kølige. Udover at give en velgørende og afslappende fornemmelse mindsker infrarød stråling også ryg-, nakke- og muskel- samt gigtsmerter og stimulerer blodkredsløbet.

INFRA-RED SUNSHOWER

  • • Sunshowers infrarøde lys afgiver hele IR-spektret, lige som naturligt sollys gør.
    • Den høje procentdel af kortbølgestråler (IR-A) sørger for en intensiv varme, som trænger dybt ind i huden.
    •Dette IR-output er specielt udviklet og beregnet til kortvarig brug under eller efter brusebadet.

Varmeterapi ved ryg- og nakkesmerter

Hvis man har ryg- og nakkeproblemer, oplever man ofte gener og smerter om morgenen. Tit anbefales varmeterapi til at mindske disse problemer. Det er videnskabeligt bevist, at terapien med infrarødt lys er effektiv til at mindske den forkrampede fornemmelse i ryggen og nakken. I modsætning til de fleste smertepiller har varmeterapi ingen bivirkninger.

Lindring til reumatismepatienter

Videnskabelig undersøgelse fra Medisch Centrum Twente og Saxion Hogeschool viser, at brugen af infrarødt lys kan mindske reumatiske lidelser på kort sigt. Som følge heraf er der mindre problemer med stive led eller muskler. Dette kan lindre smerterne.

Hurtigere genopbygning for atleter

Infrarøde stråler forbedrer blodkredsløbet. Det øger optagelsen af ilt i blodet. Det mindsker muskelsmerter og stivhed, kan hurtigere hele en sportsskade og får kroppen til at slappe af. Fordi musklerne slapper mere af, kan det mindske problemer med leddene. Infrarødt lys hjælper i øvrigt ikke kun ved genopbygningen efter en sportslig anstrengelse. Det er også en god opvarmning inden sportsudøvelse.

Dybtgående rensning af huden

På grund af infrarødlampens effektive varme udvides porerne. Dette resulterer i en bedre og mere effektiv dybtgående rensning af huden, hvorefter huden kommer til at se sundere ud. Derudover sørger infrarødt lys for, at nærende og fugtgivende cremer optages mere intensivt og hurtigere.

Sundere blodkredsløb

Endelig er der en fordel ved at bruge infrarødt lys til hele systemet: Et hurtigere blodkredsløb forårsaget af infrarødt lys sørger for, at affaldsstoffer fjernes hurtigere, og næringsstoffer og byggematerialer tilføres hurtigere. Disse processer er ikke kun til gavn for musklerne og huden, men hele kroppen nyder godt af hele denne rensende og opbyggende effekt af det velgørende infrarøde lys.

Vil du gerne drage fordel af det infrarøde lys hver dag?

Vælg en Sunshower Deluxe*, Sunshower Pure Xl, Sunshower Pure, Sunshower Combi*, Sunshower Solo eller Sunshower Duo. Eller kontakt os for at få flere oplysninger.

*Inklusive sikker sollysfunktion